Min nagellacksblogg tog en timeout i början av hösten, när jag fick reda på att jag var gravid. I veckan skrev Cactus om toluen i sin serie om nagellacksingredienser. Om toluen och graviditet skriver hon bland anant ”även en undersökning med människor fann ett svagt samband mellan toluen och missfall.” Cactus berättar också att försök på möss har funnit samband mellan både missfall, minskad födslovikt och missbildingar och toluen. Toluen finns inte i nagellack som är 3-free, men ingår i bla annat Seche vite. Att vara gravid innebär en del svåra avvägningar, tycker jag. Man vill ju för guds skull inte utsätta det lilla livet man bär på för några risker. Å andra sidan vill man gärna fortsätta som vanligt.

För mig så har mitt nagellacksanvändande definitivt påverkats av min graviditet. Innan jag fick mitt positiva test i handen (eller om jag ska vara ärlig så låg det på byrån i badrummet när jag såg att det var positivt) bytte jag nagellack varje till varannan dag. När eventuella skadliga ämnen i nagellacken kunde skada någon mer än mig kändes det inte helt bekvämt längre. Å andra sidan tror jag inte att nagellack är jättefarligt. Kroppen absorberar mindre genom naglarna som är av dött material än genom huden, och all kosmetika, inklusive nagellack testas i viss mån. Personligen skulle jag vara mycket mer försiktig med naturläkemedel eller fransserum än med nagellack.

Jag har dock valt att lacka om naglarna mer sällan. Nu lackar jag nytt när det gamla börjar bli fult, och inte så fort jag tröttnat på det. Jag har också blivit mer noggrann med att alltid vädra när jag håller på med nagellack, att inte stoppa målade naglar i munnen och depends blåa dip-in burk har fått åka ut tillfälligt. (Att doppa hud i lösningsmedel känns när man tänker efter sådär hälsosamt) Jag försöker också undvika nagellack som inte är 3 free.

Att dra ner på bytet av nagellack gjorde mig initialt mindre intresserad. Det gick flera månader utan att jag gjorde en enda beställning, trots det växte mängden oprövade lack och det fanns till och med dagar då mina naglar vad nakna. På grund av detta fick bloggen vila. Nu har dock intresset börja växa igen, och jag har bestämt mig för att åter uppliva den, men med en lägre ambitionsnivå än tidigare. Om jag skriver någon gång i veckan är jag nöjd. Men än så kommer nog att bli svårt.

Jag rekommenderar verkligen Cactus inlägg om farliga ingredienser i nagellack för den som själv vill bilda sig en uppfattning om vad man vågar och inte vågar när man väntar barn. Hon har hittills skrivit om Toluen, formaldehyd och om kamfer här. Min största oro är dock den sista ingrediensen som brukar räknas in i gruppen av farliga ingredienser i nagellack, DBP. Detta eftersom att de innehåller ftalater som kan ge upphov till hormonstörningar och orsakar cancer. (Ftalater kan det generellt alltså, jag vet ingenting om just DBP) Det ska bli väldigt intressant att läsa ett inlägg om DBP och få reda på mer.

